Nieuwsbegrip – Van mindmap naar de sleutelvragen

Met Nieuwsbegrip maken we regelmatig een mindmap . Dit kan alleen of met meerdere personen. Deze week van mindmap naar de sleutelvragen.  In Nieuwsbegrip: Mindmappen kun je meer lezen over hoe we dit aanpakken. Deze week breiden we dit uit naar het beantwoorden van de sleutelvragen.

Eerst de mindmap

Eerst gaan we in tweetallen aan de slag met de mindmap. Kinderen lezen de tekst, met een markeerstift markeren ze wat zij denken wat belangrijk is en daarna schrijven ze dat in hun mindmap.
Ze overleggen ze samen wat het belangrijkste is en ik vertel ze dat ze dit echt goed moeten overleggen, omdat ze dit later nog nodig hebben.

Van mindmap naar de sleutelvragen

Door naar de sleutelvragen

Als de kinderen dit  gedaan hebben, krijgen ze de sleutelvragen. Het is nu de bedoeling dat ze de sleutelvragen gaan beantwoorden met behulp van de mindmap. Het is niet de bedoeling dat de tekst dan nog gebruikt wordt.  Als ze echt de belangrijkste dingen uit de tekst hebben gehaald, zouden ze de antwoorden op de mindmap moeten vinden. Zo ontdekken de kinderen of ze echt de belangrijkste zaken uit de tekst hebben gehaald.

Lukt het niet om alle sleutelvragen te beantwoorden, kunnen ze uiteindelijk de tekst er weer bij pakken.
Zo leren de kinderen wat hoofd- en bijzaken zijn, samenwerken, naar elkaar luisteren.

Tot slot

Aan het einde van de les bespreek je met de kinderen de sleutelvragen. Ook bespreek je hoe het samenwerken is gegaan. Wat ging goed, en wat kan de volgende keer beter.
Als er nog tijd is kijken we naar het het jeugdjournaal bij de tekst van deze week.


StudieboekenStudieboeken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: