donderdag, maart 28, 2024
AlgemeenReviewsVakliteratuur

Regie versterken in het onderwijs


regieversterken in het onderwijsRegie versterken in het onderwijs – Worden wie je bent.

Welke invloed heb jij als leerkracht of docent op de ontwikkeling van je leerlingen?  Hoe kun je ervoor zorgen dat je leerlingen belangrijke vaardigheden en het vermogen om relaties aan te gaan zo goed mogelijk ontwikkelen?  Dit doe je door jezelf te zijn en professional. Door te weten wie je bent en welke waarden je hebt en weten welk effect jouw handelen heeft op het denken en doen van je leerlingen. In het boek Regie versterken in het onderwijs – Worden wie je bent worden handvatten gegeven om met regiefuncties van leerlingen aan de slag te gaan. Deze regiefuncties zorgen ervoor dat leerlingen zelf invloed kunnen uitoefenen op hun gedrag en leerproces.

Regiefuncties

Regiefuncties ontwikkel je tijdens je leven. Ze vormen het vermogen om je gedrag en emotie te kunnen reguleren en te worden wie je bent of wilt zijn. Het oefenen van die functies uit zich in gedrag. Als deze functies zich niet goed ontwikkelen kan dit invloed hebben in de klas door ongewenst gedrag. Als keerkracht dien jij als voorbeeldfunctie om te laten zien hoe je kunt omgaan met bijvoorbeeld conflicten en hoe je rustig blijft op zo’n moment. Leerlingen leren hiervan en ontwikkelen zo de verschillende regiefuncties.

De verschillende regiefuncties

Er zijn zeven verschillende regiefuncties, welke in het boek uitgebreid worden beschreven. Ik omschrijf ze hieronder kort:

  • Taal (communicatie en verbeelding) – Het vermogen je uit te drukken en tot expressie te komen. Aangeven wat je voelt, wil en denkt.
  • Geheugen – Het vermogen om informatie te onthouden, terug te halen en gebruiken.
  • Perceptie – De manier waarop je jezelf en de wereld ziet.
  • Motoriek – De wijze waarop je beweegt
  • Zelfcontrole – De mate waarin je in staat bent impulsen, emoties of gedrag in banen te leiden.
  • Geweten – In hoeverre begrijp je wat jouw gedrag voor anderen betekent
  • Oriëntatie in tijd en ruimte – De mate waarin je structuur in je denken en handelen kunt aanbrengen.

Doelenbox

Bij het boek waarin verder uitgebreid word beschreven hoe je met kinderen hiermee aan de slag gaat hoort ook een doelenbox Worden wie ik ben met 140 kaartjes. Van elke regiefunctie zijn 20 kaartjes met doelen waarmee je met kinderen aan de slag kunt gaan. Je kunt ze gebruiken. De regiefuncties zijn herkenbaar op de achterkant van de kaartjes door de symbolen de bij elke regie horen. Deze komen overeen met de symbolen in het boek.

Conclusie

Omdat het soms best lastig is om gericht met kinderen te praten tijdens een leerlinggesprek zal ik zeker gebruik gaan maken van het boek, met de daarbij behorende doelenbox. Zo kun je gericht met kinderen aan het werk om bepaalde doelen te halen.
Het boek leest vrij gemakkelijk weg. Er zitten wat stukken tussen waar je even doorheen moet, maar uiteindelijk zal het bij mij in de kast komen als een boek wat ik als waardevol naslagwerk zal gebruiken.

Met dank aan uitgeverij SWP voor het beschikbaar stellen van het boek en de doelenbox

 

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.