donderdag, maart 28, 2024
NieuwsbegripVragen stellen

Nieuwsbegrip: Vraagwoorden en meer.


Nieuwsbegrip: Vraagwoorden. Al eerder schreef ik een blog over de 5 w+h vragen bij Nieuwsbegrip. Deze week werd het vragen stellen bij Nieuwsbegrip weer centraal gesteld. Daarom heb ik deze vraagwoorden ook weer bij de kinderen onder de aandacht gebracht en hebben we bedacht welke vraagwoorden er nog meer zijn.

Voorkennis

Ik ben begonnen op het digibord de 5 w+h- vragen met de kinderen te herhalen (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe). Dit kunnen de kinderen in mijn groep 5/6 bijna dromen, dus dat was geen probleem. Echter stelde ik de volgende vraag: Zijn er nog meer vraagwoorden?
Heel opvallend was dat kinderen toen kwamen met allerlei werkwoorden. (we hadden net in groep 5 behandeld dat als je de persoonsvorm wilt vinden, je een vraagzin kunt maken. Hiermee raakten ze dus even in de war.)  Eerst dus weer even het verschil uitgelegd tussen een vraagwoord en een werkwoord.
Toch bleef het erg lastig, en kwamen de kinderen er niet op.

Kleurdoos

Nieuwsbegrip: VraagwoordenIk kwam toen op het idee om hun kinderen hun kleurdoos te laten pakken. Niet om de kleurtjes te gebruiken maar om te proberen op die manier kinderen vraagwoorden te laten bedenken. En wel op de volgende manier:

Kijk eens naar je kleurdoos. Kun je over je kleurdoos ook een vraag bedenken?

En ja hoor, al snel kwam de eerste vraag: “Welke kleurtjes heb ik in mijn kleurdoos?” Toen was het eerste schaap over de dam. Waarvan is je kleurdoos gemaakt? Hoeveel kleurpotloden zitten erin? en ga zo maar door.

Modellen

Vervolgens weer samen met de kinderen de tekst gelezen.  Ikzelf het eerste gedeelte en daarna één van de kinderen een stukje. Ik merk dat de kinderen het heel leuk vinden om de tekst ook modellend voor te lezen, en willen het graag doen. Ik vraag erna ook of er nog kinderen aanvulling hebben of vragen en dat levert hele leuke reacties en vragen op. Zo diep je de tekst met de kinderen goed uit.

Quiz

Nieuwsbegrip: VraagwoordenNa de tekst samen gelezen te hebben zijn de kinderen in tweetallen vier vragen bedenken bij de tekst. Twee vragen van de 5 w+h en twee nieuwe vraagwoorden. De kinderen gingen weer heel enthousiast en actief een het werk. Plotseling komt een tweetal heel enthousiast naar mij toe. “Juf, we hebben nog een vraagwoord ontdekt!!” En ja hoor, terwijl ze de tekst weer lezen om vragen te zoeken hebben ze inderdaad een nieuw vraagwoord ontdekt. Heerlijk.

Als afsluiting de vragen bij elkaar gelegd en enkel besproken. We hebben weer een leuke les gehad, Nieuwsbegrip: Vraagwoorden, waarbij de kinderen actief betrokken zijn geweest.

Kijk ook eens op mijn pagina: Hoe ik de Nieuwsbegriplessen anders geef. 

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.