vrijdag, maart 29, 2024
Algemeen NieuwsbegripNieuwsbegripSamenvatten

Nieuwsbegrip tekst verdelen


Vandaag gingen we bij Nieuwsbegrip de tekst verdelen. De kinderen zijn elke les  weer benieuwd hoe we de tekst gaan aanpakken, en vinden het ook altijd leuk om weer aan de slag te gaan. Vandaag hadden we bedacht om de tekst te gaan verdelen in alinea’s. Dit vergde vanmorgen wel enige voorbereiding, maar het was het zeker waard, want wat was het weer een leuke leerzame les.

Lege tekst

We startten de les vandaag met een lege tekst. Alleen de inleiding en de tussenkopjes waren zichtbaar. Deze hebben we samen besproken en daarna bedacht wat er in de verschillende alinea’s zou staan aan de hand van de tussenkopjes. Na de uitleg dat verschillende groepjes de alinea’s gingen lezen en bespreken gingen de kinderen aan de slag. Je kunt het een beetje bekijken als de coöperatieve werkvorm: genummerde hoofden.

Eén alinea

nieuwsbegrip tekst verdelenDe bedoeling van deze les was dat kinderen in een groepje één alinea van de tekst met elkaar gingen bespreken. Samen gingen de kinderen het stukje lezen, de hoofdzaken eruit halen door ze te onderstrepen in de tekst en kort op te schrijven in steekwoorden. De kinderen hadden nog veel de neiging om toch hele zinnen te gaan overschrijven, maar met enkele aanwijzingen pikten de kinderen het toch snel op. Daarna gingen ze ook nog vragen stellen aan elkaar zodat ze goed wisten waar het stukje over ging.

Tekst samenvoegen

Na ongeveer een kwartier riep ik de kinderen weer bij elkaar en werden nu nieuwe groepen gevormd. Elk groepje werd zo gevormd dat er drie kinderen bij elkaar kwamen die samen de hele tekst hadden (bij de A-tekst, bij de B-tekst waren dit er vier omdat hier vier alinea’s waren)

Deze kinderen gingen aan elkaar vertellen waar hun stukje tekst over ging. De andere kinderen schreven mee op hun lege tekst.  De kinderen waren hier heel serieus mee bezig, omdat ik had verteld dat elk kind verantwoordelijk was voor zijn stukje, en dat ze het dus allemaal moesten kunnen vertellen aan de kinderen die dit stukje niet haden gelezen. Zo was iedereen ook heel betrokken bij het gebeuren.

Afsluiting

Tot slot van de les kwamen de kinderen weer bij elkaar tot één groep en heb ik de sleutelvragen uit de handleiding besproken. Als de sleutelvraag hoorde bij de alinea hoorde die de leerlingen in het begin hadden besproken, mochten deze kinderen die vraag niet beantwoorden. De kinderen konden de sleutelvragen goed beantwoorden dus was de inhoud van de alinea’s goed overgekomen bij de kinderen.

Ik heb weer van deze les genoten en de kinderen vonden het ook weer erg leuk. Een leuke uitspraak van één van de kinderen uit groep 7/8 was: “Juf ik weet nu heel goed hoe ik de hoofd- en de bijzaken uit de tekst moet halen”, terwijl deze leerling hier toch eerst erg veel moeite mee had.

Bij Nieuwsbegrip de tekst verdelen is dus zeker een aanrader om eens te gaan doen.

nieuwsbegrip tekst verdelen

 


SintSint

 


4 thoughts on “Nieuwsbegrip tekst verdelen

    • Goede vraag. Als je in het worddocument van Nieuwsbegrip de tekst die je weg wilt halen markeert, zet je daarna de tekstkleur op wit. Het lijkt dan of de tekst weg is, maar je hebt alleen maar de letters wit gemaakt.

      Beantwoorden
  • Staat het tussenkopje nog op het blaadje met alleen die alinea of moeten ze juist bespreken bij welk kopje dit het beste zou passen? Kan het net niet zien op de foto.

    Beantwoorden
    • De kinderen wisten welk kopje ze hadden. Ze moesten het samen bespreken om de inhoud aan de andere kinderen te kunnen vertellen, want als jouw groepje deze alinea besprak, wist je natuurlijk niet wat er in de andere alinea’s stond. Zo waren de kinderen ook een beetje “verantwoordelijk” voor het overbrengen van de inhoud aan de rest van de klas.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.