donderdag, maart 28, 2024
Algemeen NieuwsbegripNieuwsbegrip

Sleutelvragen bij Nieuwsbegrip


Omdat ik altijd probeer om mijn Nieuwsbegriplessen zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de kinderen was ik wel heel benieuwd naar de nieuwe stijl van Nieuwsbegrip. Niet meer elke les een aparte strategie centraal, maar de tekst lezen door middel van actief lezen en sleutelvragen.

Vorige week vond ik dit nog best lastig, maar deze week zie ik het toch al meer zitten. Hoewel ik wel mijn vraagtekens heb bij het actief lezen in groepjes. In de handleiding van Nieuwsbegrip staat het als volgt omschreven:

In de basislessen nieuwe stijl ligt de nadruk op het onderdeel Actief lezen. Onder actief lezen
verstaan we het lezen van de tekst in drietallen, waarbij leerlingen in interactie met elkaar
bespreken waar de tekst over gaat. Hierbij zijn ze gericht op de inhoud. Bij het actief lezen is het
de bedoeling dat de leerlingen voorspellen, onduidelijkheden ophelderen en zelf vragen stellen.

Als kinderen gaan werken in groepjes moet je er echt voor zorgen dat kinderen met hetzelfde niveau bij elkaar in het groepje zit. Dit betekent dat je dan vaak dezelfde kinderen bij elkaar hebt, terwijl het juist zo mooi is om de zwakkere en de sterkere samen te laten werken. Op deze manier van actief lezen wordt dit volgens mij niet gestimuleerd.

Mijn aanpak

sleutelvragenWe hebben samen de tekst actief gelezen. De inleiding zoals de handleiding dit beschrijft maar de rest van de tekst ook. Hierdoor kunnen de kinderen wennen aan deze aanpak en gaan ze het zelf ook toepassen.
Terwijl we dit deden hebben we het belangrijkste uit elk stukje gehaald. De vraag is dan snel: Is dit ook werkelijk het belangrijkste? Dit controleerden we door het stellen van de sleutelvraag. (Deze wisten de kinderen niet van te voren)

Dit werd dan gekleurd in de tekst. Het werken met kleuren werkt heel prettig, omdat kinderen dan snel terug kunnen vinden wat het belangrijkste is. Zo konden we aan het einde van de tekst in één oogopslag de tekst samenvatten. Mooi is ook dat je dit ook via het digibord tegelijk met de kinderen kunt doen.

Het was weer een leuke les waarin de kinderen actief meededen. Ik ben benieuwd of ze nu volgende week het zelf al een beetje kunnen toepassen.

Voor mijn andere Nieuwsbegriplessen klik hier: NIEUWSBEGRIP



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.